Uwarunkowany codziennym obciążaniem i użytkowaniem, wraz z
rozwojem technologii i narzędzi następował rozwój podłóg drewnianych
od prostych desek podłogowych do podłóg artystycznie zdobionych.
W odróżnieniu od innych elementów architektury, rozwój podłóg
nic dokonywał się w budownictwie sakralnym.
Patrząc na rozwój tych elementów widzimy dokładnie jego etapy,
od prostych desek przez podłogi z fryzami i wstawkami aż do
tatli parkietowych i intarsji. Dokładnie widoczne jest zmieniające
się doświadczenie rzemieślników, od form zupełnie prostych
aż do wyrafinowanych, skomplikowanych wzorów artystycznych.
Od momentu wynalezienia w XIII wieku traków napędzanych siłą
wody, które umożliwiały wycinanie desek lub belek, było już
bardzo blisko do heblowanych ręcznie desek podłogowych. Stało
się to możliwe w XV wieku, a jako materiał służyły głównie
miękkie gatunki drewna, jak: świerk, jodła, sosna, modrzew.
Deski mocowano gwoździami do legarów - technika udoskonalona
przetrwała do dnia dzisiejszego. Rzeczązupełnic normalnąbyły
deski 8-metrowej długości, tak jak pokazano na, mocowane do
podłoża drewnianymi kołkami. Te, jak na dzisiejsze czasy bardzo
długie elementy wywołują jedno pytanie: jak możliwe było ich
ręczne przygotowanie i dokładna obróbka. Ważną rolę odgrywały
przy tym z pewnością specjalne długie heble.
Surowe można powiedzieć spartańskie elementy wykończenia wnętrz
odnajdziemy w zamkach i dworach aż do 20 stulecia. W XVII
wieku pojawiły się bogato zdobione tatle parkietowe, które
zmniejszałyjednocześnie niekorzystną pracę drewna: długie,
szerokie elementy nie mo gły długo pozostać dokładnie dopasowanymi
(przede wszystkim ze względu na higroskopijne właściwości
drewna). Zmiany możliwości i większe umiejętności rzemieślników
sprawiły, żc i n a podłogach pojawiły się różnorodne wzory
od stuleci praktykowane w kamieniarstwie podłogowym. Pierwszym
krokiem do bogato zdobionych wzorów były deski z różnymi podziałami
i wstawkami. Na podłodze pojawiały się obramowania z twardych
rodzajów drewna, opasające środek z desek, oraz coraz częściej
lustrzane odbicie sufitu na podłodze. Zc względów konstrukcyjnych
pojawiła się także ślepa podłoga, co było kolejnym krokiem
do tafli parkietowych.
W czasie panowania Ludwika XIV pojawiły się tafle parkietowe
z różnorodnymi intarsjami - w Luwrze w 1664 roku ułożona została
podłoga bogato zdobiona wstawkami z kości słoniowej, cyny
i miedzi. Niestety podłoga z Gabinet de Miroir, Chateau de
Maisons-Laffitte, jest jednym z niewielu przykładów, który
zachował się do dziś, cudownej sztuki i zręczności ówczesnych
rzemieślników. Inne przykłady znane sąjedynie z tekstów źródłowych:
najstarszy i najbardziej znany przykład to wspaniała podłoga
w Galerii Henri II w Fontainebleau z 1550 roku oraz podłogi
w berlińskim zamku książąt.
Wyraźne wpływy sztuki francuskiej widoczne są w podłodze Sali
Lustrzanej zamku Weissenstein w Pommersfelden. Podobnie jak
w Gabinet de Miroir, widoczne są podziały poszczególnych dużych
segmentów. Podłogi w mniejszych salach to niepowtarzalne dzieła
sztuki, które porównać można z artystycznymi meblami.
Wzory stworzone na podłodze są częścią składową późnobarokowych
iluzji i są dowodem, że rzeczy wydawałoby się niemożliwe do
stworzenia stają się możliwymi i wychodzą nawet poza swoje
kamienne wzorce.
Rozwój historyczny od prostych desek podłogowych aż do tafli
parkietowych był szczególnie silny we Francji w ostatnich
trzydziestu latach XVII wieku. Rozwój technologii produkcji
oraz pojawienie się w drugiej połowie XVIII wieku książek
fachowych umożliwił rozprzestrzenienie się w całej Europie
wzoru tafli określanego jako Versaill. Początkowo tafle posiadały
układ siatkowy, posiadając często proporcje pomieszczenia,
w którym zostały ułożone. Najczęściej były to zamknięte, geometryczne
formy z szerokimi ramami z twardego drewna, jak dąb, orzech
lub jawor.
Następnym krokiem w rozwoju były tatle o kwadratowym obrysie
i bokach między 600 a 1200 mm, składające się z ramy oraz
małych, podzielonych pól, zawartych w tej ramie. Tafle posiadały
na całym obwodzie wpust, co umożliwiało mocowanie tafli na
obce pióro. Inne to mocowanie do ślepej podłogi gwoździami,
które bite były początkowo w widoczny sposób z góry, rzadziej
stosowano mocowanie śrubami, przy czym dość szybko dopracowano
niewidoczny sposób montażu, tzn. bicie gwoździ przez wpust.
Tafle parkietowe składały się z pojedynczych elementów, niewielkich,
przyciętych klepek parkietowych.
Rozwój technologii doprowadził do pojawienia się na początku
XVIII wieku tafli fornirowanych. Na przygotowanej kwadratowej
lub prostokątnej płycie klejono odpowiednie elementy, tworzące
późniejszy wzór. Technologia umożliwiała uniknięcie kłopotliwej
pracy drewna i jednocześnie dawała niespotykane dotąd możliwości
wzornicze. Przy czym miało to też swoje negatywne strony:
konstrukcja wydawała się na tyle bezpieczna, że przestano
zwracać uwagę n pracę drewna i odpowiednie dopasowanie słojów
klejonych elementów, co prowadziło często do poważnych i niemożliwych
do usunięcia uszkodzeń. Koniec XVIII wieku przyniósł pojawienie
się malowanych lub nadrukowywanych tapet podłogowych, które
miały imitować drogie i skomplikowane wzory parkietowe lub
kamienne. Ze względu na swoją słabą odporność zachowane do
dziś wzory są ogromnie rzadkie.
W żadnej innej epoce nie zwracano tyle uwagi na podłogę, jak
w okresie klasycyzmu. Co odbiło się naturalnie zarówno na
wzorach podłogowych, jak i na stronie konstrukcyjnej. Rodzaj
i forma konstrukcji podłogi była zależna od wielu czynników,
przy czym widoczna była także pewna słabość do formy dekoracji
w zależności od funkcji i wykorzystania pomieszczenia, ale
również od finansowych możliwości inwestora. Aspekty ekonomiczne
wysuwały się coraz mocniej na czoło czynników decydujących
o wyborze podłogi oraz o kierunku rozwiązań konstrukcyjnych
przy jej produkcji. Szybki rozwój technologii i coraz efektywniejsza
produkcja maszynowa stanowiły milowy krok w rozwoju podłóg
drewnianych. O patentach w tej dziedzinie opowiemy w części
trzccicj naszej serii. Wzrastająca automatyzacja i obniżanie
kosztów produkcyjnych prowadziły do produkcji coraz większych
ilości podłóg drewnianych, ale jednocześnie do zastępowania
drogich i skomplikowanych wzorów i tafli parkietowych prostymi
mozaikami. Niestety prowadziło to nawet do sytuacji, gdzie
nic opłacało się restaurować starych wzorów, więc zastępowano
je prostymi i szybkimi rozwiązaniami, co dzisiaj jest czarnym
rozdziałem w historii restauracji zabytków. Mnogość wzorów
parkietowych ma swój początek w Szwajcarii w roku 1935, od
chwili wynalezienia i opatentowania produkcji mozaiki parkietowej.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że mimo dziesiątków lat i zastosowania
innych materiałów i środków produkcyjnych, dzisiejsze konstrukcje
nie odróżniają się zbytnio od historycznych standardów. Podłogi
drewniane posiadają długoletnie tradycje, w chwili obecnej
istnieje wiele sposobów na osiągnięcie odpowiedniej jakości
i wytrzymałości produktu, dowodzi to jednakże ile pojedynczych
etapów musiano przejść, aby osiągnąć to co oferuje nam rynek
dzisiaj. Wiele dróg prowadziło niekiedy do tych samych celów
i wielu artystów i rzemieślników łamało sobie głowy, aby ułatwić
i zmechanizować proces produkcyjny.
Text zaczerpnięty z:
PODŁOGA magazyn dla projektantów, wykonawców i użytkowników #12/2000
|